Odhalujeme (s)mysl

Vyhledáváme zásadní tvorbu a se svolením autorů ji přinášíme v překladu, který si můžete poslat, tisknout, sdílet nebo uložit na později.
Sledovat nás můžete na těchto stránkách, na Twitteru, přes Facebook, Google+, RSS feed nebo odebírejte novinky emailem.

PSM V46 D623 Line Engraving

Seth Godin: Jak dělat to, co miluješ & Kdo začne?

Seth Godin bývá označován za marketingového guru, ale jeho vhledy se zdaleka netýkají jen marketingu. Střízlivým tónem se na svém blogu dotýká celé řady společenských témat. Tyto dva starší krátké kousky zveřejňujeme (samozřejmě se svolením autora) mimo jiné proto, že pomáhají osvětlit přístup, který se Archetypal snaží naplňovat. Původní texty najdete na autorových stránkách tady a tady. Obrázek pochází z Wikimedia Commons.

Jak dělat, co miluješ (ale za co možná nedostaneš zaplaceno)

[Tento text jsem napsal před pěti lety. S tím, jak chystáte všechny ty kouzelné věci, které v novém roce uskutečníte, říkal jsem si, že stojí za to se k němu vrátit:]

Věci se mají tak, že předvést své nápady jde dnes mnohem snadněji než kdy dřív. Mnohem snadněji si někdo může všimnout vaší tvorby. Což znamená, že i lidé, kteří dřív své nadání nevystavovali, dnes zjišťují, že nezůstává nepovšimnuto…

Ten váš blog, ten, co postupně získal docela dost čtenářů… nejspíš se nedá čekat, že by se na něm dalo vydělávat.

Ta neziskovka, kde vypomáháte a měníte tak lidské životy k lepšímu… snažit se z toho udělat kariéru by vás mohlo připravit o nadšení.

Ta vášeň, kterou máte pro výtvarné umění… když se budete snažit, aby se vaše díla prodávala, může to vaši vášeň udusit.

Když děláte to, co milujete, dáváte tomu spoustu úsilí, péče a času. O to pravděpodobnější je, že se vám podaří prorazit, vyhrát, a něco tím získat. Na druhou stranu, básníkům nikdo neplatí. A co je horší, básníci, kteří své umění zkouší prodat, nakonec píšou reklamní slogany, nejde jim to a nenávidí to.

V dnešní době, víc než kdy dřív, je dostupná spousta způsobů, jak své talenty a hobby předvést ostatním. A když jste odhodlaní, talentovaní a soustředění, může se ukázat, že se trhu to, co děláte, líbí. Že lidé čtou váš blog a klikají na váš komiks a poslouchají vaši hudbu. To však bohužel neznamená, že vám to vydělá dost peněz na to, abyste mohli podat výpověď a trávit veškerý čas vymýšlením písniček.

Úskalí:

1. Vlivem snahy svou práci udat se snadno zaprodáte, a v honbě za penězi se vytratí ono kouzlo.

a

2. To, že se vám věnují pozornost, neznamená, že ta pozornost bude přinášet peníze.

Myslím, že dává smysl svou tvorbu mít jako svou tvorbu. Oddat se jí bez ohledu na prodejnost.

Dělat to, co milujete, je důležité odjakživa, ale jestli si tím chcete vydělávat, je výhodné najít si na trhu mezeru, ve které peníze přijdou jako přímý důsledek úspěchu vaší myšlenky. Milovat to, co děláte, je totiž skoro stejně důležité jako dělat to, co milujete, obzvlášť když se tím musíte uživit. Běžte si najít práci, které se můžete oddat, kariéru nebo byznys, do kterého byste se mohli zamilovat.

Známý, který miloval hudbu, a který chtěl svůj život strávit skládáním, získal pozici mluvčího pro nahrávací společnost. Nesnášel tu práci, protože mu došlo, že práce v hudebním byznysu s tvorbou hudby nemusí mít naprosto nic společného. Namísto aby si našel povolání, které by miloval, podařilo se mu dostat se k objektu svého zájmu blíž, ale nechopil se ho. Přál bych si, aby se místo toho stal zapáleným učitelem ve škole, a každou minutu svého volna trávil tvorbou hudby, kterou by přes internet nabízel zdarma. Místo toho je uhnaný ze získávání popularity jiným, pracuje dvakrát tolik za méně peněz a na to, aby konečně doopravdy tvořil hudbu, nemá ani pomyšlení.

Možná děláním toho, co milujete (aspoň toho, co milujete zrovna teď) nemůžete vydělat dost peněz. Ale vsadím se, že můžete najít přístup, který vám umožní milovat to, co děláte, a vydělávat tím i peníze, když budete dělat moudrá rozhodnutí.

Dělejte svoje umění. Ale nebuďte rozmrzelí, když se nenechá využít k placení účtů. To by teprve byla tragédie.

(A fígl, protože vždycky je v tom nějaký fígl, je ten, že hned jak se začnete skutečně soustředit na své umění a zapomenete na peníze, možná zjistíte, že tento druh soustředění je tím tajemstvím, které umožňuje prorazit a peníze tím vydělávat.)

A z nedávného rozhovoru (v angličtině):

Vždycky mně udiví, když má autor problém se štědrostí.

Ten, kdo si chce doopravdy vydělat, může začít pracovat na Wall Street a obchodovat třeba s opcemi na ropu… Jsme spisovatelé. To, co děláme, je nevyhnutelně štědrá činnost. Otevíráme se kvůli tomu múzám a věcem, kterých se obáváme. Proč by to někdo dělal, když ne proto, aby se pak o výsledek dělil? A paradoxně, téměř ironicky se ukazuje, že čím jste štědřejší, tím víc peněz můžete vydělat. Ale to je vedlejší. Pro mě ta možnost být štědrý je důvodem, proč dělám to, co dělám.

 

Kdo začne?

Začít projekt, blog, stránku na Wikipedii nebo cestování s rodinou – pro mnoho lidí to není nic, čím by se zabývali sami od sebe. Začít něco i v případě, že vás k tomu nikdo nevyzval, je náročné. Nemáme dost lidí, kteří by věřili, že jsou schopní plodné iniciativy.

Téměř každý si ale myslí, že je schopný hodnotit a kritizovat.

Takže najít lidi, kteří vám najdou překlepy, není problém.

Nemyslím si, že by nedostatek umělců měl co dělat s nedostatkem schopnosti tvořit nebo rozjíždět věci. Spíš je to o důvěře, že je to možné a že je přijatelné, když to budete dělat. Tyto konkrétní dveře jsou otevřené dokořán sotva deset let, a většina lidí je naučena věřit, že jejich náplní práce je svět kritizovat, ne ho tvořit.

Byla to i vaše náplň. Už to tak není. Tak začněte.


Stál tento překlad za přečtení?

Dejte o něm vědět i lidem kolem sebe, které by mohl zajímat. Ohlasy čtenářů jsou tou nejlepší reklamou - jinou ani nemáme.

Jelikož Vaše reakce jsou pro nás hlavní odměnou a motivací, budeme rádi, když nám své ohlasy budete psát - ať už do komentářů pod stránkou nebo třeba na mail.

Na stránce archetypal.cz najdete ještě další, přinejmenším stejně zajímavé překlady.

Také nás můžete sledovat na sociálních sítích:
facebook.com/archetypal.cz
twitter.com/archetypal_cz
plus.google.com/+ArchetypalCz